Orbán Viktor egy zseni! Lassan itt van a 2018-as év, a Választások éve. Ilyenkor felbolydul a politikai élet. Még azok is véleményt formálnak, akik a korábbi években egy pillanatig sem foglalkoztak a hazai politikával. És mindenki érzékeli, hogy az élet ma Magyarországon rosszabb. Nem gazdaságilag, sokkal inkább mentálisan, rossz a közérzetük az embereknek. Ennek legfőbb oka, nem az egyik vagy másik oldal politikai uralma. Sokkal inkább az értéktelenség.
Mert az emberek nem vakok. Pontosan látják és érzik, hogy amíg az egyszeri ember 10-12 óra munkával nem tud annyit dolgozni, hogy kényelmesen megéljen, hogy ne féljen attól, mikor kap felszólítást, mikor csenget a végrehajtó, addig a mai politika kegyeltjei olyan mennyiségű vagyont halmoznak fel, amit józan ésszel fel sem lehet fogni. Az egyszeri ember hiába olvassa, ki mennyi milliárdot tett ide vagy oda, amikor maximum milliós tételben képes gondolkodni. Hiába látja, hogy Lamborghinivel, vagy Mercedes-szel rohangálnak, mikor a Suzuki vagy a Kia lecserélése is sok év kemény spórolásával lehetséges. A hétköznapi ember egyszerű üzeneteket ért meg. De a mai politika olyan mennyiségű hírt ömleszt rá, hogy inkább már nem foglalkozik vele.
Akkor mégis miért nem fog megdőlni az Orbán-rezsim?
1. VÍZIÓ
Orbán Viktor nagyon pontos víziót, jövő képet ad szavazóinak. Ezzel a vízióval az egyszeri ember azonosulni tud. Külön csavar benne, hogy az orbáni jövőkép negatív, sötét és félelmetes. Olyan amitől rettegünk. De a legnagyobb lelemény, hogy ebből a katasztrofális jövőből csak Orbán ad reményt, csak ő tud minket kivezetni. Az már csak hab a tortán, hogy a felvázolt jövő valójában nem úgy létezik. És ez az orbáni kommunikáció legnagyobb trükkje, a felvázolt jövőkép egy része igaz. De a hazai hírdömping annak érzékeny részeit túlhangsúlyozza. Így az ellenzék nem tudja azt lesöpörni, csak bénán magyarázkodni. Ilyen a Soros-terv, a migráns invázió. Az ellenzék nem mondhatja, hogy nincs Soros, mert a hazai civil szervezetek legnagyobb támogatója. De ha az egésznek az egy része igaz, akkor a szavazók a másik nem bizonyítható részt is elhiszik. És az ellenzék csak makog, és magyarázkodik.
2. HIT
Orbán és holdudvara pontosan felmérte, hogy az embereknek kell a megváltó. A jól felépített orbáni bálvány, maga Orbán az, aki a hétköznapi emberről levette a gondot. Orbán nagyon ügyel arra, hogy ő a luxus legkisebb jelét se mutassa. Az hogy a holdudvar, vagy a rokonság hogyan él, már csak kommunikációs kihívás. A Nép őt szereti. És a szavát nem lehet megkérdőjelezni. A jól szervezett csapat minden lépésével alátámasztja az orbáni képet. Ne gondoljuk, hogy egy-egy kormányzati politikus kikacsintása nem a tervezett kommunikáció része. Navracsics antisorosozós megnyilvánulása, Semjén vadászelméletei, Lázár intellektuális mentegetőzése mind mind a jó vezető jutalma. Engedi játszani a gyerekeket. És a szavazók ezt pontosan látják, sőt maguk gyártják a mentséget. Hiszen az Orbánba vetett hit ezt meg is követeli. Még azok a szavazók is, akik elgondolkodnak azon, hogy '18ban a másik oldalra szavazzanak, ha konkrét kérdéssel szembesülnek, azonnal Orbán védelmére kelnek. Orbán a tudatosan felépített kommunikációval elérhetetlenné, lassan lassan mitikus figurává vált.
3. BIZTOS SZAVAZÓK
Az orbáni kommunikáció mögött nagyon pontos kalkuláció van. Nem foglalkozik a bizonytalan szavazóval, hiszen pontosan tudja, hogy a hatalom megtartásához hány emberre van szüksége. Ezt a számot minden kampány, minden program nélkül eléri a Fidesz. Ha jól megfigyeljük, a kommunikációban soha nincs program. Csak üzenet. Az üzenetek pontosan célzottak. Nem az átlagos embernek szól. Csak és kizárólag a saját táborának. A nagytestvér nemcsak figyel, de biztosítja híveit, hogy gondoskodó tekintetét hívein tartja. A kormány egy csepp energiát sem fordít bizonytalan kimenetelű kommunikációra. Csak a biztos szavazókat tartja egyben.
4. EGYSZERŰ RÖVID ÜZENETEK
Megint csak meg kell említeni, hogy Orbán egy zseni. A szavazóinak trumpi 160 karakteres egyszerűséggel üzen. Nem bonyolítja. Az üzenet célzott, tervezett. A kommunikációs csomagok csak egy üzenetet tartalmaznak, azokat a lehető legkönnyebben értelmezhető formában adja át. A Nép egyszerű fia, a Népért, a Néppel. Kerüli a picsogó értelmiség idegen szavainak okoskodó önigazolását. Boldog Karácsonyt, oszt jó napot! És hogy reagál az ellenzék. Az értelmiség álságos fegyverével próbálja magyarázatra kényszeríteni Orbánt. Hosszú szónoklatok, aminek se eleje, se vége. Olyan parlamenti és utcai retorikákkal találkozik a bizonytalan szavazó, amivel nem hogy nem tud azonosulni, de még meg sem érti. Pláne nem az összefüggéseket. És Orbán magabiztosan nevet. Válaszolnia sem kell.
5. EGYSÉG
A legfontosabb ok: az egység. Mind a szavazótáborban, mind a csapatában. Orbán kemény kézzel irányítja a legbelső csapatot. Minden a meghatározott terv szerint működik. Senki sem önfejűsködik. Most sokan azt mondják, ez csak mítosz. És a párton belül egyéniségek vannak. Ez elképzelhető, de az egyszeri szavazó ezt nem látja, nem tudja. Ugyancsak Orbán nagy teljesítménye, hogy a szavazók táborában is megteremtette az egységet. Koherens, együtt gondolkodó, egy célért együtt küzdő csoport. Orbán nagyon ügyesen még címkével is ellátta őket. Ők A magyarok, akik Magyarországért vannak, tesznek. Mindenki más csak hazaáruló lehet. Ami egy nagyon erős, megbélyegző jelző. Esélytelen ellene védekezni.
De akkor mit tehet a másik oldal?
A legfontosabb, hogy megteremtsék a győzelemhez szükséges szavazószámot. Ebben a táborban egységet kell teremteni. Mindenképpen kell egy címke, ami elnyomja a kormány hazaáruló bélyegét. Egy címke, egy hívószó, amivel azonosulni lehet.
De honnan lehet megszerezni a szükséges szavazatokat?
Sajnos ma Magyarországon nincs politikai kultúra, politikusi nemzedék. A mai politikusoknak nem hivatásuk, hanem megélhetésük a közélet. A szavazótábort nem politikai célokkal, hanem marketinggel lehet megnyerni. Amíg Orbán a biztos szavazók táborát csábítgatja, addig az ellenzéknek fel kell fedeznie a bizonytalanok eddig érintetlen táborát, a fiatalokat. És amit már minden marketinges, kommunikációs szakember pontosan tud, hogy a Z generáció kételkedő és nem tiszteli a tradíciót. Nem használja a klasszikus kommunikációs csatornákat. A Z generáció nem televíziós csatornán szörföl, hanem YouTube csatornákra iratkozik fel. A Z generáció elérhető és megmozdítható az online kommunikáció segítségével. De sajnos sejthető, hogy a megtört ellenzék ezt sem lenne képes szakértelemmel kezelni. Az online kommunikáció friss, vállalható, hiteles arcokat követel. Olyan valódi politikusokat, mint Macron, vagy Kurz. Akik képesek egy hihető víziót adni a fiataloknak, egy élhető jövőt, ami nem a múlt romjaira épül. az üzenetek rövidek és egyértelműek. Az ellenzéknek el kell felejtenie a kormány akciókra adott reakciókat. A fiatalokat nem érdekli mi volt. Csak az érdekli mi lesz.
De ma Magyarországon se ilyen politikus, se ilyen csapat nincs. Mert aki politikával akar foglalkozni, az nem a közért, hanem a maga hasznáért politizál. Akár melyik oldalt is nézzük. Szomorú, de az Orbán-rezsim még sokáig élni fog.
(A Közéleti Lúzer egy szubjektív vélemény. Ha tetszett kövesd a blogot, vagy likeold a Facebook oldalt.)